Utflyktsmål

Ulfvedals kvarn

Ulfvedals kvarn har skänkts till hembyggsföreningen. Den är från tidigt 1900-tal och den enda bevarade kvarnen i Hässleby socken. Föreningen restaurerade kvarnen på 1980-talet och den finns kvar på sin ursprungliga plats någon kilometer utanför Mariannelund (mot Hultsfred).

Herrgårdsparken

Herrgårdsparken är från slutet av 1700-talet och har en återskapad bro, Tempelbron. Hit kommer man om man svänger in vid Apoteket, kör över bron och sedan svänger vänster in på Mariannegatan. Följer man vägen kommer man fram till parkeringen vid parken.

Julles Verkstad

Mariannelunds Mekaniska Verkstad är placerad ”mitt i byn”. Detta är det typiska för industrialismens genombrottstid. Närheten till landsvägen, järnvägen, samhället och industrin var en ledstjärna i 1800-talets samhällsplanering. Idag ger det oss tillfälle att titta på ”Julles” när vi är inne i Mariannelund och handlar eller bara strosar runt i samhället.

Gå gärna runt i olika slingor. Ett förslag är att du går bakom ”Julles”, genom Tennisparken till lekplatsen. Går du över bron så kommer du till Mariannelunds Karamellkokeri. Förbi kokeriet till vänster kommer du snart upp på Stora vägen igen. Fortsätt rakt ned för backen och beundra gärna på den vackra biografladan på vänster sida, titta in i Krasses antikaffär tvärs över gatan, gå över ån igen och du kommer tillbaks till ”Julles”.

Går du från ”Julles” förbi Konsum vid torget kan du fortsätta förbi parkeringen, bakom Vårdcentralen. Nu kommer du till en spännande parkanläggning. Detta är en tidig Engelsk park och den innehåller ett vatten- och dammsystem som förbinds med flera vackra broar. Förr odlades här karpar och kräftor till herrgården. Parken är idag ett populärt mål för pic-nic och rekreation.